Panorama

Beukenhorst-Zuid, Hoofddorp | Toon op de kaart »

Door: Marin Kasimir

Bij het woord 'panorama' denken we meestal aan de weidsheid van ruimte. Het fotografisch panorama van Marin Kasimir (Duitsland, 1957) aan de wand van de stationsonderdoorgang biedt een ander uitzicht. Weliswaar zijn de foto's aangebracht op een lichtbak, zodat de omgeving extra verlicht wordt, maar wat we te zien krijgen zijn geen toeristische plaatjes uit de omgeving van Hoofddorp. Met zijn speciale roterende camera heeft Kasimir in een 360° loop het stationsgebied en de stationstunnel op film vastgelegd. De omgeving, die de wandelaar of de wachtende op de bus voor en achter zich heeft, is dan nogmaals te zien. Maar dan wel zoals hij het zelf nooit met het blote oog zou kunnen waarnemen. Kasimirs roterende camera levert een aaneenschakeling van vervormingen van de omgeving op, waardoor je de tunnel, de bushokjes, de langsrijdende bussen en zelfs de voorbijgangers en wachtenden als vreemd gaat ervaren.

En dan zie je opeens op de fotowand een muurtje bij de Geniedijk waarop jongens in trainingpakken grafitti spuiten. Één van die figuren is Kasimir zelf. Dat deel van de foto loopt over in een strip-achtige tekening in felle kleuren met zwarte omtrekken waarop je kantoorgebouwen uit de omgeving ziet. Kasimir heeft in deze onderdoorgang blijkbaar niet willen benadrukken dat het stationsgebied zorgvuldig ontworpen is, maar eerder de drukte die aan dit soort plekken eigen is. En het gevoel dat je daar wat ontheemd bent. Een kritische noot dus? Kasimir heeft een duidelijk eigen mening als hij zegt: Je zou het kunnen zien als een aanklacht tegen de lelijkheid van sommige moderne gebouwen, zoals dit station.

Kasimir, een internationaal veelgevraagde kunstenaar, voegt aan zijn panorama's altijd een extra toe. Het wordt daardoor meer dan het traditionele geschilderde panorama, dat precies wil laten zien 'hoe het werkelijk was op een bepaald moment'. In 1995 fotografeerde hij gedurende een dag het drukke stadhuisgebied in Den Haag met de roterende camera. Weer aangekomen op het beginpunt zette hij de camera niet stil maar ging nog eens rond, zodat dit panorama het Haagse Spui twee maal in een etmaal laat zien. Kasimir zet zijn camera het liefste neer waar oude stadsgebieden dreigen te worden verdrongen door nieuwbouw. In Hoofddorp toont hij hoe het weidse polderlandschap in een net zo weidse stedelijke omgeving is veranderd

Panorama
Jaar plaatsing
2004
Materiaal
fotografie

Toon deze locatie op de kaart »

De CultuurAtlas is een initiatief van de
gemeente Haarlemmermeer

gemeente Haarlemmermeer