Mas d'amar

Wijkpark Overbos, Hoofddorp | Toon op de kaart »

Door: Herbert Nouwens

Het lijkt alsof er een roestige metalen zak wordt geleegd in het beeld Mas d'Amar. Uit die zak komen plakken van metaal, al net zo verroest, rechthoekig, sommige beschadigd en verweerd aan de randen. Alle elementen van het beeld waren ooit onderdeel van een scheepsmotor die onder de handen van beeldhouwer Herbert Nouwens (1954) een tweede leven zijn begonnen. Misschien was de ronde vorm onderdeel van een pomp en braakt die nu schroot uit in plaats van brandstof. In ieder geval suggereren de opgehoopte metalen plakken dat er nog leven in die oude pomp zit.

Afgedankte en verroeste scheepsonderdelen zijn het favoriete materiaal van Nouwens. In 1994 gebruikte hij zelfs een halve scheepsromp die averij had opgelopen voor een grote sculptuur bij de penitentiaire inrichting Zoetermeer. Door te lassen, snijden, knippen en te smeden, vaardigheden die hij af kon kijken van de smederijen van beide grootvaders en zijn vader, construeert hij met scheepsschroot nieuwe vormen waarin je nog altijd de oorsprong van het materiaal herkent. Vanaf de jaren zeventig tot tachtig doorliep Nouwens een ontwikkeling van figuratie naar de abstracte beelden. Hij heeft zijn grote voorbeelden in een oudere generatie beeldhouwers die met gelast staal grote abstracte sculpturen maakten: de Brit Anthony Caro (bij wie hij in 1985 een workshop volgde) en de Amerikaan David Smith bijvoorbeeld. En in sommige sculpturen van Nouwens zie je invloeden van de Nederlandse beeldhouwer Auke de Vries. Deze maakte voor het Haagse NS station Hollands Spoor en bij de Maasbrug in Rotterdam reuzenslingers van

Mas d'amar
Jaar plaatsing
1993
Materiaal
metalen scheepsonderdelen

Toon deze locatie op de kaart »

De CultuurAtlas is een initiatief van de
gemeente Haarlemmermeer

gemeente Haarlemmermeer